Proses Pecah Tanah Lot Geran Individu

Artikel ini ditulis oleh Peguam Hartanah,
FB : Salkukhairi Abd Shukor

BAGAIMANA NAK DAPATKAN TANAH LOT GERAN INDIVIDU DENGAN HARGA YANG MURAH?

Susulan drpd tulisan sy ttg risiko beli tanah lot yg belum ada geran individu dan berkongsi geran, ada yg komen kata, mahal lah kalau nk beli tanah lot yg sudah ada geran individu.

Kalau anda beli tnh lot yg sudah ada geran individu drpd penjual / pemaju, mmg lah mahal. Kerana mereka buat bisnes.

Pun begitu ianya adalah jauh lebih berbaloi dan selamat berbanding beli tanah lot yg tiada geran individu.

Sebenarnya ada cara nak dptkan tanah lot yg dah ada geran individu dgn harga yg murah dan selamat dari segi urusannya.

Hari ni sy ingat sy nak kongsikan nya secara exclusif dgn rakan2 fb sekalian.

Apa yg akan sy kongsikaan ini memerlukan ilmu, usaha dan komitmen untuk mepastikan ianya berjaya. Ianya bukan setakat teori, tetapi ianya mesti dipraktiskan.

Jika betul caranya dan disusuli dengan usaha dan komitmen yang tinggi, insyaallah anda boleh dapatkan tanah lot yang mempunyai geran individu dengan kos yang lebih rendah berbanding dengan beli tanah lot geran individu drpd penjual.

Caranya adalah seperti berikut:

1. Pakat dengan beberapa orang kawan baik anda yang boleh dipercayai atau dengan adik beradik anda untuk kongsi duit beli sebidang tanah pertanian yang keluasannya tidak kurang drpd 1 ekar.

Pastikan lokasi tanah tersebut termasuk dlm kawasan yg telah dizoningkan sbg kawasan perumahan. Anda boleh semak dengan bahagian perancang bandar majlis daerah atau majlis perbandaran untuk mempastikan tanah tersebut telah termasuk dlm zoning perumahan.

Ini penting utk mempastikan tanah tersebut nanti boleh dipecahbahagi dan boleh ditukar syarat kepada lot bangunan.

2. Untuk mendapatkan tanah pertanian yang sesuai dengan harga yg munasabah, kebiasaannya tanah tersebut terletak agak jauh sedikit drpd kawasan yg sedang dalam pembangunan.

Tidak mengapa, anda bukan nak bina rumah atas tanah tersebut lagi. Mungkin selesai urusan pecah bahagi nanti dan geran individu diperolehi, kawasan tersebut telah membangun.

Kalau rezeki anda baik, mungkin anda boleh berjumpa dengan tanah pertanian yg dijual bawah drpd harga pasaran. Yang pasti kena usaha untuk “usha-usha” tanah pertanian yg sesuai.

3. Untuk memilih tanah pertanian yg sesuai serta boleh untuk dipecah bahagi dan ditukar syarat, pastikan tanah pertanian tersebut mematuhi beberapa pra-syarat dari segi perundangan. Antaranya:-

i. Tanah tersebut tidak digadaikan kpd mana-mana bank atau ada kaveat di atasnya.

ii. Pemilik berdaftar di dalam geran masih hidup.

iii. Tanah tersebut bukan dlm proses urusan pusaka atau mana-mana pemilik berdaftar dlm geran telah meninggal dunia tetapi urusan pusaka masih belum dilaksanakan oleh waris

iv. Hanya tanah pertanian yg mempunyai seorang pemilik berdaftar atau jumlah pemilik berdaftar di dalam geran kurang drpd jumlah rakan kongsi yg berminat untuk membelinya shj boleh dibeli.

Misalnya, jika anda bercadang utk berkongsi dgn rakan2 anda seramai 6 orang, pastikan dlm geran tanah tersebut, jumlah pemilik bersama tidak lebih drpd 6 orang.

v. Elakkan membeli tanah pertanian yang mempunyai terlalu ramai pemilik berdaftar di dalam geran atau tanah pertanian yang mempunyai pemilik berdaftar berlapis-lapis disebabkan oleh proses turun milik drpd pemilik yg telah meninggal dunia.

vi. Pastikan tanah pertanian yg anda beli tersebut tidak ada bangunan kekal di atasnya seperti rumah kekal yg telah dibina oleh tuan tanah atau ada setinggan yang duduk di atasnya.

vii. Pastikan di kawasan tanah yg anda hendak beli tersebut telah ada infra seperti jalan masuk yg telah digazetk kan, longkang utama dan saliran, telah ada tiang letrik yang berhampiran dll lagi.

Untuk maklumat yg lebih terperici ttg pemilihan tanah yg sesuai, sila consult perunding hartanah yg berpengalaman atau peguam hartanah yg berpengalaman sebelum decide utk beli.

4. Setelah anda jumpa tanah yg sesuai, sila lantik peguam hartanah yg berpengalaman untuk uruskan urusan jual beli dan pindahmilik tanah kpd nama pembeli.

Sekiranya geran nama 6 orang dan rakan kongsi ada 6 org, maka pindahmilik akan dibuat drpd nama pemilik bersama di dalam geran kpd nama semua rakan kongsi. Maknanya, dalam geran nanti akan ada semua nama rakan kongsi.

Sebaliknya  sekiranya tanah tersebut mempunyai seorang pemilik berdaftar di dalam geran, ianya hanya boleh dipindahmilikkan kpd salah seorang rakan kongsi shj. Maknanya,  sekiranya anda kongsi 6 orang, hanya seorang shj drpd rakan kongsi boleh di letakkan namanya di dalam geran. Maka apa akan jadi kepada 5 lagi yg lain?

5. Disinilah pentingnya peranan peguam hartanah yg berpengalaman dan jujur. Mereka akan sediakan perjanjian perkongsian dan surat kuasa wakil terhad (Limited Power of Attorney) atau apa-apa dokumen / surat cara yang berkenaan untuk melindungi hak dan kepentingan semua pihak yg terlibat.

Dan mereka juga akan memberikan nasihat perundangan yg sewajarnya untuk mempastikan hak dan kepentingan semua rakan kongsi dilindungi.

Peguam hartanah juga akan bertindak sebagai stakeholder untuk memegang semua bayaran harga jual beli yg dibuat oleh semua rakan kongsi dan segala kos yg berkaitan dgn urusan pecah bahgian dan tukar syarat nanti. Pendek kata segala urusan mulai drpd peringkat jual beli sehinggalah proses pecahbahagi dilakukan, ianya hendaklah diuruskan melalui peguam tersebut.

Dan anda kena ingat, sila lantik peguam anda sendiri yg anda yakini boleh dan layak mewakili anda. Jangan hanya bergantung kpd peguam penjual atau peguam yg ditetapkan oleh ejen hartanah/ broker tanah shj.

Ini kerana dlm setiap urusan nanti, peguam anda hanya akan bertanggungjawab kpd anda shj  dan tidak kpd pihak lain. Jika peguam tadi dlm masa yg sama terpaksa mewakili pihak lain selain drpd anda, maka sudah pasti peguam tersebut berada dlm keadaan conflict of interest kerana dlm masa yg sama terpaksa pula melindungi kepentingan pihak lain.

Jadi nasihat sy, lantik peguam anda sendiri dan anda sendiri yg akan bayar kos guaman mereka.

6. Mungkin akan ada yg tanya, apa beza nya cara ini dengan pembelian tanah lot yg tiada geran individu drpd penjual/ pemaju.

Bezanya adalah, melalui cara ini, anda akan ada kawalan terus (direct control) terhadap setiap urusan berkenaan dengan tanah tersebut dan ianya tidak akan diserahkan kpd seorang shj utk uruskannya. Pendek kata apa-apa keputusan dan progress berkenaan dgn jual beli, pindahmilik dan pecahbahagi tanah tersebut kelak anda sendiri yg akan putuskan secara bersama dgn rakan2 kongsi yg lain.

Sebab itu pentingnya anda mencari rakan kogsi dikalangan kenalan2 atau adik beradik yang “satu kepala” dan boleh bertolak ansur dan boleh dipercayai.

7. Selepas selesai urusan pindahmilik tanah tersebut dibuat, lantiklah juruukur berdaftar untuk uruskan urusan pecahbahagi dan tukar syarat tanah pertanian tersebut kpd tanah lot2 bangunan.

Dapatkan pandangan juru ukur ttg layout yg sesuai untuk tanah anda tersebut. Segala kos berkaitan dengan urusan pecah lot ditanggung bersama oleh semua rakan kongsi. Segala bayaran akan dibuat kpd peguam dan peguam akan melepaskan  bayaran yang sewajarnya kpd pihak yang berkenaan.

8. Anda juga boleh lantik seorang projek manager professional yg jujur dan berpengalaman untuk bantu anda menguruskan urusan pecah lot tersebut. Sahabat saya Tn Muhd Aman adalah antara projek manager yg profesioanal, amanah dan berpengalaman menguruskan urusan pecah lot tanah di sekitar negeri Selangor.

Di Kuantan dan Pekan, Pahang pula sahabat sy Tn JazzBiru Crew mempunyai pengalaman yg luas dan seorang yg jujur dan amanah untuk menguruskan urusan pecah lot tanah pertanian kpd lot bangunan. Insyaallah boleh pm dan lantik mereka jika anda rasa perlu. Ditempat2 lain sy tidak pasti.Anda kena cari sendiri.

9. Anggaran kos untuk urusan pecah lot tanah pertanian berkeluasan 1 ekar  (kongsi 6 orang):-

* Harga jual beli – *katakanlah RM150,000.00 / 6 orang = RM25,000 seorang

* Fees Perancang - *RM3,000 per ekar *
Fees Jurutera - *RM3,000 per ekar

* Fees Juru Ukur - *RM3,000 per ekar

* Fess Peguam - Fees Urusan Jual Beli & Stakeholder's Fees - *2.5% daripada harga jual beli

* Permohonan Pecah Bahagi & Tukar Syarat di Pejabat Tanah - *RM1,000

* Bayaran Premium - *RM2,000 (1 lot)

* Lembaga Juru Ukur Tanah (LJT) - RM2,500

* Bayaran Pengeluaran Geran Individu - RM20 per title (Pahang)

TOTAL : *RM150,000.00 (kos tanah) + RM27,120.00 (kos pecah lot pecah kepada 6 lot) = RM177,120 / 6 orang rakan kongsi = RM59,040.00 seorang

* Kos di atas hanyalah anggaran semata2. Sila rujuk dan dapatkan nasihat yg lebih tepat drpd pihak professional dan pihak berkuasa yg berkenaan untuk kos sebenar.

10. Selepas geran individu yg telah dipecah bahagi dan berstatus bangunan dikeluarkan, peguam akan lakukan urusan pindahmilik kpd nama setiap rakan kongsi. Akhirnya nanti, setiap rakan kongsi akan mempunyai lot bangunan masing-masing.

Biasanya urusan pecah lot ini mengambil masa lebih kurang 1 tahun hingga 1 tahun setengah sehingga anda dapat geran individu yg akan dipindahmilikkan kepada nama anda. Sila rujuk dan dapatkan nasihat yg lebih tepat drpd pihak professional dan pihak berkuasa yg berkenaan untuk mengetahui tempoh penyelesaian sebenar untuk pecah lot tanah anda tersebut.

11. Berdasarkan fakta  diatas, sy fikir kos untuk urusan di atas adalah lebih rendah berbanding anda beli satu lot bangunan yg telah mempunyai geran individu.

Walaubagaimanapun anda terpaksa menunggu beberapa tahun sebelum dapat memperolehi geran individu yg didaftarkan atas nama anda. Bagi sy ianya masih amat berbaloi drpd beli tanah lot secara cash drpd penjual atau pihak ketiga yg anda tidak kenali yg akan uruskannya  sendiri tnpa penglibatan anda secara lansung.

Ianya juga lebih selamat kerana anda sendiri yg uruskannya dan lebih selamat kerana dibantu oleh mereka yg professional yg anda sendiri lantik dan yakini.

Apapun, keputusan akhirnya terpulang kpd anda untuk memilih mana satu yg anda yakin.

Hendak dapat tanah lot dan geran atas nama anda dengan CEPAT DAN SELAMAT, tetapi agak MAHAL sedikit – BELI TANAH LOT YG SUDAH ADA GERAN INDIVIDU

Hendak dapat tanah lot dan geran atas nama anda tetapi MENGAMBIL MASA beberapa tahun, tetapi insyaallah SELAMAT (jika ikut peraturan dan undang2 yg ditetapkan) -  BELI TANAH PERTANIAN DENGAN RAKAN KONGSI YG DIKENALI DAN BUAT PECAH LOT

Hendak beli tanah lot murah tetapi BELUM TENTU SELAMAT dan TIDAK PASTI BOLEH DAPAT tanah atau tidak -  BELI TANAH LOT YG BELUM ADA GERAN INDIVIDU ATAU TANAH LOT ATAS GERAN KONGSI

Sila kongsikan jika ianya bermanfaat.

Comments

  1. T.kasih tuan, maklumat yg sangat berguna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello semua,
      Nama saya Mr, Rugare Sim. Saya tinggal di Belanda dan saya seorang yang bahagia hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan saya dan keluarga saya dari keadaan buruk kami, saya akan merujuk kepada mana-mana orang yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberikan kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak € 300,000.00 untuk memulakan hidup saya secara keseluruhan kerana saya seorang Bapa tunggal dengan 2 anak saya bertemu dengan pemberi pinjaman lelaki yang jujur ​​dan takut kepada Allah yang menolong saya dengan pinjaman sebanyak € 300,000.00, dia adalah orang yang takut kepada Allah, jika anda memerlukan pinjaman dan anda akan membayar balik pinjaman sila hubungi dia memberitahunya bahawa (Mr, Rugare Sim) merujuk anda kepadanya. Hubungi Encik, Mohamed Careen melalui e-mel: (arabloanfirmserves@gmail.com)


      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama......
      Nama tengah.....
      2) Jantina: ………
      3) Jumlah Pinjaman Yang Diperlukan: ………
      4) Tempoh Pinjaman: ………
      5) Negara: ………
      6) Alamat Rumah: ………
      7) Nombor Mudah Alih: ………
      8) Alamat e-mel ..........
      9) Pendapatan Bulanan: ………………….
      10) Pekerjaan: ………………………
      11) Laman web manakah anda di sini mengenai ………………….
      Terima kasih dan salam mesra.
      E-mel arabloanfirmserves@gmail.com

      Delete
  2. Assalamualaikum tuan, kos yg dinyatakan hanya utk pecah lot. Berapa pula kos utk potong / tambak tanah utk jadikan lot2 ya? Boleh beri anggaran?

    ReplyDelete
  3. Rasanya pengiraan tu ada sedikit kesalahan RM177120/6=RM29520

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye lah..bukan 59k..
      Tapi 29k jee..
      Jauh lbh murah tuu

      Delete
  4. Sy minta semua kita berjuanglah dgn mklumkan pd gov. Negeri atau MP supaya proses pecah lot ini di mudahkan n byran proses tidak terlalu mahal.
    Apa sy perhatikan berdasarkan pgalaman sy...hnya kelate n trg shj senang n murah pecah lot individu.
    Negeri lain sgt sukar..akhirnya tnh dimonopoli oleh sykt gergasi shj.
    Tak caye..buka mudah.com
    Hnya kelate n trg shj yg bnyok tnh lot individu utk dijual ..
    Sy ada pegalaman tlg rkn utk bimbing pecah lot individu di sgor,melaka ,n9,kedah n johor
    Hampa...pelbagai syarat n byran proses sgt mahal berbanding apa yg sy buat pch lot di trg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bos, nak belajar pecah lot di Melaka. Boleh share contact? Tanah di durian tunggal melaka

      Delete
    2. di kelantan kini harga untuk pecah geran telah naik 300%. terlampau mahal utk kalangan rakyat jelata kelantan yg hidup sederhana.. kerajaan negeri nk pg haji balik hari ke smpai naik kan harga tinggi sgt ni?

      Delete
  5. Saya ada tanah status pertanaian.. 1.2 ekar.. Satu nama.. nak pecah lot.. Utk di jual.. Bagaimana caranye.. Tanah area melak

    ReplyDelete
  6. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya dari indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang melihat jawatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda tentang bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang untuk mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda yang benar dan hanya LOAN SYARIKAT yang ALLAH dihantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GLOBAL GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang besar, untuk memungut semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat untuk membebankan tidak seperti syarikat-syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh penguji yang mempunyai nombor indonesia dan whatsapp, mereka semua penipu, bagaimanakah sebuah perusahaan perseorangan memberi pinjaman ?, yang sepatutnya menjadi pertanyaan pertama kalian orang-orang saya.

    Saudara-saudara saya dari Asia, saya minta kamu mendengarkan saya kerana saya bersumpah kepada kamu atas nama Allah, bahawa saya memberitahu anda semua kebenaran, SEMUA LOAN GANJARAN GLOBAL, syarikat adalah satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda sebaik sahaja anda melengkapkan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Kenapa anda tidak berada di kalangan usahawan ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENINGKAT untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan untuk meningkatkan tahap hidup anda, di sini adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di fradesyriritia12@gmail.com EMAIL saya untuk maklumat lanjut, saya akan senang mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati semua PINJAMAN SEMUA GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    ReplyDelete
  7. Saya Queen Chahaya dari Gang plamboyan 1 kec kembangan, Jakarta barat, Indonesia, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIA yang telah berkeliling mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati, saya menghabiskan hampir 12 juta dalam tangan pemberi pinjaman palsu.
    Satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah PERUSAHAAN RIKA ANDERSON LOAN. Saya mendapat pinjaman Bisnis online saya sebesar Rp50.000.000 dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Yang lain semua pembohong, Tapi PERUSAHAAN RIKA ANDERSON LOAN memberi saya mimpi dan kebahagiaan saya kembali.
    alamat email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    Hubungi / Whatsapp: +1 323 689 3663  
    Email pribadi saya sendiri: queenchahaya@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda mau. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan saya untuk saran. Hati-hati

    ReplyDelete
  8. Hai semua
    Nama saya Josephine jumawan caballo, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu yang baik karina roland kerana membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman dalam talian palsu yang menipu saya untuk mendapatkan wang tanpa memberikan pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota orion bataan tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan syarikat palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat kecewa kerana saya kehilangan semua wang saya kepada sebuah syarikat palsu di dubai, kerana saya berhutang dengan bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak mempunyai apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia kawan saya memanggil susan Ramirez setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada Puan karina roland, jadi saya terpaksa menghubungi Susan Ramirez dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Puan karina roland bahawa dia adalah ibu yang baik dan saya terpaksa menaruh keberanian dan saya menghubungi Puan karina roland dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 6 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya harus memberi maklumat mengenai kerja baik Puan karina roland jadi saya menasihati semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Puan karina roland: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +15857083478 dan saya jamin anda bahawa anda akan memberikan maklumat seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut soal Mrs.karina Rola dan e-mel saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mengasihi ibu karina roland untuk mengubah kehidupan kewangan saya.

    ReplyDelete
  9. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  10. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  11. assalammualaikum. saya nak tnya. bapak sy beli tanah lot atas satu geran nama. bapak saya berhajat utk pecah tnh tetapi lain2 tidak begitu kisah tentang geran tanah. boleh ke kalau hanya bapak saya yg pecah tanah?

    ReplyDelete
  12. Salam kekasihku
    Saya benar-benar tidak tahu dari mana hendak memulakan testimoni saya kerana nama saya yang sangat gembira ialah Esteri Mumpung, dari Phillipine, Puan Rebacca Alma datang untuk menyelamatkan saya dan menghilangkan semua kesedihan saya.
    Sungguh mengagumkan apabila saya berfikir bahawa semuanya telah selesai dengan saya, saya sangat terhutang budi sehinggakan orang-orang yang saya pinjam dari geng itu memerangi saya dan kemudian menahan saya akibat hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan tempoh rahmat diberikan kepada saya ketika saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan menjana wang untuk melunaskan semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahawa terdapat pemberi pinjaman dalam talian yang sah jadi saya perlu mencari di blog yang saya ditipu sebelum ini tetapi ketika saya menjumpai SYARIKAT PINJAMAN REBACCA ALMA, Tuhan mengarahkan saya kepadanya dan di sebuah blog kerana tarikan saya terhadapnya benar-benar suatu keajaiban mungkin kerana Tuhan telah melihat bahawa saya mempunyai banyak penderitaan dan itulah sebabnya dia mengarahkan saya kepadanya. Oleh itu, saya melamar dengan penuh semangat setelah beberapa jam pinjaman saya diluluskan oleh Lembaga Pengarah dan dalam 24 jam saya dikreditkan dengan jumlah yang tepat yang saya maksudkan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Pinjaman Peribadi kerana saya bercakap dengan anda sekarang saya mempunyai hapus semua hutang Saya dan sekarang saya mempunyai pasar raya dan pelaburan saya sendiri di Filipina dan Indonesia, saya baru saja membuka pusat membeli-belah di Malaysia tidak lama dahulu dan saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil kewangan, apa pun keputusan saya tidak ada urusan dengan Polis, saya sekarang wanita bebas.
    Anda ingin mengalami kebebasan kewangan seperti saya, sila hubungi Ibu melalui e-mel syarikat: (rebaccaalmaloancompany@gmail.com) juga hubungi Puan Rebbacca melalui nombor whatsapp +14052595662.

    Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahawa dalam dunia kesulitan ini, anda memerlukan seseorang untuk menolong anda mengatasi masalah perolehan dalam hidup anda dalam satu atau lain cara, jadi saya memberi anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Puan Rebacca Alma di alamat di atas sehingga anda dapat mengatasi masalah kewangan dalam hidup anda.

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (esterimumpung77@gmail.com)) . Semoga Tuhan memberkati anda semua.

    ReplyDelete
  13. Salam Tuan,sy di Pekan Pahang boleh share contact no Tn JazzBiru Crew untuk urusan pecah lot tanah pertanian kpd lot bangunan .Boleh contact sy di telegram @missSHA2017 .Terima Kasih

    ReplyDelete
  14. Selamat Hari Tuan / Puan

    Kami Menawarkan Pinjaman kepada badan Swasta dan Komersial dengan kadar faedah tahunan yang sangat rendah iaitu 3%, pembayaran 1 tahun hingga 25 tahun. Kami memberikan pinjaman dalam lingkungan 5,000 hingga 500,000,000. Ini bertujuan untuk membasmi sejarah Bad Credit yang semakin meningkat, dan juga membawa keuntungan yang stabil kepada syarikat dan pelanggan kami.

    Adakah anda kehilangan tidur pada waktu malam bimbang bagaimana mendapatkan Pinjaman? Hubungi: Paul Loan Agency sekarang melalui E-mel: paulhelpfund@yahoo.com atau WhatsApp: +91 963 289 2493

    Kami menawarkan pinjaman dengan kadar faedah rendah 3% dan, kami menawarkan.

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman penyatuan hutang
    *Modal teroka
    * Pinjaman perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pinjaman rumah
    * Pinjaman dengan alasan apa pun

    Untuk Maklumat Lebih Mendesak Hubungi Kami Segera. paulhelpfund@yahoo.com atau WhatsApp: +91 963 289 2493
    Salam
    Encik Paul Moritz

    ReplyDelete
  15. Saya menyediakan perkhidmatan ukur tanah... boleh hubungi 0194070230

    ReplyDelete
  16. SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
    INI CERITAKU

    Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

    Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

    Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI KU
    NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
    Nama Saya: MURNI SANTI
    Email Saya: murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat:allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Syarikat: +1 (301) 971-4445
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Halo Semuanya Saya Bu SAFRILITA dari INDONESIA, ALLAH telah memberkati saya dengan dua anak dan seorang suami yang penuh kasih, saya ingin membagikan Kesaksian saya karena ALLAH menyayangi saya, setahun yang lalu saya sangat membutuhkan uang jadi saya berpikir untuk memiliki pinjaman kemudian saya bertemu dengan orang yang salah yang mengaku sebagai pemberi pinjaman, tidak tahu bahwa mereka semua scam. Saya ditipu sebesar 25 juta, dan mereka menolak untuk mentransfer pinjaman saya kepada saya, mereka juga berhenti mengirim email kepada saya sejak itu. kemudian saya bingung, seluruh hidup saya hilang. suami saya jatuh sakit dan ada tagihan rumah sakit yang harus dibayar dalam jutaan, yang bisa saya pikirkan saat ini adalah sucide, teman saya bernama Evi datang menemui saya pada hari yang setia itu, dia juga menjadi korban penipuan, dia memberi tahu saya tentang konferensi yang diselenggarakan oleh ibu Nurliana Novi untuk memberdayakan perempuan dan laki-laki yang ingin membuat kekayaan, dia meminta saudara perempuannya untuk membantu saya mengurus suami saya dan anak-anak, jadi kami pergi untuk konferensi. Setelah semua motivasi berbicara, dia mengajukan pertanyaan kepada kami "APAKAH ANDA SIAP MENGAMBIL RESIKO DAN MEMBUAT KEKAYAAN" dengan berani di jemaat kecil itu saya berdiri dan berkata "YA" dan kami semua diminta untuk datang keesokan harinya dengan rencana bisnis , dia berkata kepada kami, " SAYA TIDAK AKAN MEMBERI ANDA UANG, SAYA AKAN MENGAJARKAN ANDA BAGAIMANA MENGAMBIL RISIKO DAN MENDAPATKAN UANG UNTUK BISNIS ANDA,"  dia berbicara tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dan koneksinya melalui ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN FIRM yang hebat, sebuah perusahaan pinjaman online, segera saya menjadi takut, teman saya mendorong dan kami menghubungi Perusahaan ibu Elina, seperti yang diarahkan oleh ibu Nurliana Novi dari konferensi, saya dan teman saya mulai memproses sementara ibu Novi telah kembali, beberapa hari kemudian saya menerima telepon dari teman saya memberi tahu saya bahwa dia menerima peringatan dari banknya, pinjamannya telah disetor, sudah terlambat sehingga saya tidak bisa pergi ke bank saya untuk mengkonfirmasi, di pagi hari peringatan datang, saya akhirnya mendapat pinjaman sebesar 843 juta dari ibu ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN TETAP, setelah mengikuti proses hukum. kami diberi arahan untuk menyerahkan rencana bisnis kami dan meninggalkan uang di bank selama seminggu, kemudian ibu Novi menelepon meminta kami untuk bertemu lagi yang kami patuhi, kami sampai di tempat tersebut dan melihat orang asing dampak pada perdagangan dan investasi, kami diberi kuliah dan kontak untuk memulai investasi, dalam enam bulan melalui koneksi ibu Elina saya mulai impor dan hari ini saya dan suami saya telah mendirikan dua perusahaan besar senilai MILIAR. Saya ingin Anda semua tahu bahwa satu-satunya pemberi pinjaman sejati yang saya saksikan adalah ibu ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN FIRM, hubungi mereka hari ini dan Anda akan mendapatkan perubahan positif dalam hidup Anda, ini emailnya elinajohnson22@gmail.com. Anda dapat menghubungi saya di email saya safrilita1988@gmail.com, untuk konfirmasi lebih lanjut, jika Anda meragukan saya, saya siap menunjukkan kepada Anda semua buktinya sehingga Anda akan tahu ini bukan hanya cerita.

    Catatan, mereka banyak pemberi pinjaman palsu online untuk menipu Anda, merobek Anda dari uang hasil jerih payah Anda, harus dari mereka pergi sejauh membuat situs pribadi mereka hanya untuk menipu Anda, pinjaman yang mengarahkan Anda untuk mengunjungi situs web palsu, mereka semuanya penipu.

    Jadi hubungi perusahaan ibu Elina sekarang dan pinjaman Anda akan ditransfer kepada Anda saat Anda mengikuti proses hukum, sekali lagi ini adalah emailnya elinajohnson22@gmail.com,  ALLAH melihat hati saya dan dia tahu saya mengatakan yang sebenarnya dan tidak lain adalah kebenaran .

    ReplyDelete
  19. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  20. Hai saya ct.. saya nak bertanya.. sbb sy kurang arif dlm bab tanah ni... tok saya bg tanah tak sampai pon se ekar kpd 2 anak nya..
    Skrg ni tanah mak saya sebelah.. sebelah lagi tanah mak sedara... skrg mak sedara sy dah meninggal.. lepastu geran tu cuma boleh buat satu nama.. iaitu anak mak sedara saya.. jadi sekarang ni mak saya nak pecah lot.. masaalahnya sy nak tanya boleh ke tanah yg xcukup seekar tu di bahagi 2... mak saya bimbang kalau2 anak sedaranya halau mak saya dr tanah yg didiami skrg memandangkan geran tu ada satu je penama...

    ReplyDelete
  21. Salam untuk semua warganegara malaysia, nama saya Andika Enny, SILA, saya ingin berkongsi kesaksian hidup saya di sini di platform ini agar semua warganegara malaysia harus berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Tuhan benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik MARIA ALEXANDER . Setelah beberapa lama berusaha mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan, dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan lebih dari 40 ribu Rm dengan pemberi pinjaman yang berbeza setelah membayar beberapa yuran dan tidak mendapat hutang. Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya Kabu layu yang kemudian memperkenalkan saya kepada Puan MARIA ALEXANDER, seorang pemberi pinjaman di syarikat bernama ACCESS LOAN FIRM sehingga rakan saya meminta saya untuk memohon dari ibu MARIA, jadi Saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ibu MARIA.

    Saya memohon pinjaman 600,000 Rm dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat semasa pemindahan kredit, kerana tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman pemindahan yang saya hanya diberitahu kepada dapatkan perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari 48 jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir itu adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah 600,000 Rm. Saya sangat gembira kerana Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya. mereka juga mempunyai sekumpulan pakar yang akan memberitahu anda tentang jenis perniagaan yang ingin anda laburkan dan bagaimana untuk melaburkan wang anda, sehingga anda tidak akan muflis lagi dalam hidup anda. Semoga ALLAH memberkati Puan MARIA ALEXANDER untuk mempermudah hidup saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan MARIA melalui e-mel: (mariaalexander818@gmail.com) atau (Whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk pinjaman anda

    Akhir kata, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar mengenai kehidupan saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Sekali lagi nama saya ANDIKA ENNY, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut melalui e-mel saya: (andikaenny0@gmail.com)

    ReplyDelete
  22. Nama saya Suyono Ratha, saya ingin menggunakan media ini untuk menasihati semua orang agar berhati-hati mendapatkan pinjaman Internet kerana banyak peminjam internet di sini semua penipu dan mereka hanya cerita untuk menipu wang anda, saya meminta pinjaman Rp750, 000,000, 00 dari seorang wanita di Turki dan saya memperoleh Rp25.000.000 tanpa mendapat pinjaman,

    Pada 12 Januari 2020, rakan saya KABU-LAYU di tempat kerja saya memerlukan saya pinjaman dari ACCESS LOAN FIRM dan dia akhirnya Menerima pinjaman. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya sangat banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

    Semoga Tuhan memberkati Puan MARIA ALEXANDER atas apa yang telah dilakukannya kepada saya dan keluarga, saya memerlukan rakan-rakan saya untuk memaklumkan saya kepada seorang ibu yang baik.MARIA ALEXANDER, ACCESS LOAN FIRM, semoga dia memerlukan dan saya meminta pinjaman sebanyak Rp750,000,000, 00
    Saya memerlukan terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.


    Akhirnya, saya mendapat pinjaman di akaun bank saya dan saya meminta rakan saya KABU-LAYU untuk menerima pinjaman dan saya juga menyediakan banyak orang kepada Puan MARIA ALEXANDER ibu yang baik berharap mereka juga mendapat pinjaman mereka tanpa berlengah ..
    Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya menghubungi ibu yang baik, anda memerlukan pinjaman dan anda juga akan memberikan bukti ibu yang baik.

    jadi saya menggunakan cara ini untuk setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai yang membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan MARIA ALEXANDER melalui EMAIL: (mariaalexander818@gmail.com) (Whatsapp: +1 (254) 276-8402

    Anda masih boleh menghubungi saya memerlukan lebih banyak maklumat melalui EMAIL: suyonoratha@gmail.com

    Anda juga boleh menghubungi rakan saya KABU-LAYU melalui EMAILnya: kabulayu18@gmail.com
    terima kasih sekali lagi kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan dan kesejahteraan.

    ReplyDelete
  23. Salam untuk kalian semua. Nama saya Agus Santoso, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan para pencari pinjaman agar berhati-hati, karena banyak sekali penipuan di mana-mana, mereka akan mengirimkan dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan berjanji ini dan itu, para penganggur, saya sarankan Anda semua memiliki untuk berhati-hati

    Beberapa bulan yang lalu, saya mengalami kesulitan keuangan dan sangat membutuhkan pinjaman untuk mendapatkan kembali bisnis saya, saya mengajukan pinjaman 250 juta. Saya tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya mengalami lebih banyak kesulitan keuangan karena saya meminjam untuk membayar sebagian biaya setelah menghabiskan dana saya. Saya hampir kehilangan harapan sampai ALLAH menggunakan teman saya untuk merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Helen Wilson, seorang ibu yang luar biasa, yang meminjamkan saya pinjaman 250 juta tanpa jaminan dalam waktu 24 jam tanpa tekanan pada tingkat bunga 2%.

    Saya terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya ajukan telah dicairkan langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji akan membagikan kabar baik agar masyarakat bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi ibu yang baik melalui email: helenwilson719@gmail.com

    dan dengan rahmat Allah dia tidak akan mengecewakan. jika Anda mematuhi perintah-perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: agsantoso576@gmail.com
    dan teman saya yang memperkenalkan saya dan bercerita tentang Bu Helen Wilson, dia juga mendapat pinjaman baru dari Bu Helen Wilson, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email: (wahyusaptohandoko256@gmail.com) sekarang,

    Yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman bulanan saya. Anda masih bisa mengobrol, ibu yang baik, Nomor WhatsApp; +1-585-326-2165

    mohon bijak dan semoga Allah membimbing kita semua

    Nama saya Agus Santoso
    Pinjaman saya 250 juta
    KEUANGAN WEMA
    email: helenwilson719@gmail.com
    WA: +1-585-326-2165

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh

    ReplyDelete
  24. Halo semuanya, tolong, saya segera ingin menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit sekarang yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan menjadi wanita kaya dan hidup yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,


    Setelah berbulan-bulan mencuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu daripada 400 juta saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman daripada pinjaman online yang sah secara kredit dan tidak akan menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk beralih ke teman saya untuk meminta saran tentang cara mendapatkan pinjaman dalam talian, kami membicarakannya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Ibu Maria yang merupakan CEO Maria Loan. Perusahaan


    Saya memohon pinjaman dengan jumlah (900 juta) dengan tingkat bunga rendah 2%, jadi pinjaman yang disetujui mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan pemindahan kredit, kerana tidak memerlukan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk pemindahan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman telah disetorkan ke akaun bank saya.


    Saya fikir itu lelucon sampai saya menerima telefon daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit saya yang sebenarnya, yang boleh memberikan keinginan hati saya.


    Terima kasih banyak kepada Ibu Maria kerana membuat hidup saya adil, jadi saya menyarankan siapa pun yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Maria melalui E-mail ( mariaalexander818@gmail.com ) ATAU whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk maklumat lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman anda,

    E-mel ( mariaalexander818@gmail.com ) ATAU whatsapp: +1 (254) 276-8402.


    Jadi, terima kasih banyak telah meluangkan waktu Anda untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Nama saya kabu lay, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui email saya: ( kabulayu18@gmail.com )

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  25. Nama saya Puan Batrisyia Imran dan saya berasal dari Indonesia. Kadang-kadang, saya telah mencari pemberi pinjaman Pinjaman yang boleh saya pinjam untuk mengembangkan perniagaan saya dan juga mencipta pekerjaan untuk orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman internet sangat teruk dan saya kehilangan 37 juta kerana saya memohon 850 juta untuk meningkatkan perniagaan saya. Selepas pengalaman saya, saya berjanji kepada diri sendiri bahawa saya tidak akan meminjam daripada internet kerana saya telah ditipu.

    Jadi, satu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan selepas saya selesai membaca, saya pergi menyemak bahagian komen untuk mengetahui apa yang mereka fikirkan. jadi saya melihat komen seorang wanita bernama SETIA AHMAD dan dia berkongsi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar daripada seorang wanita bernama MARIA ALEXANDER .

    Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi SETIA AHMAD dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 37 juta daripada pemberi pinjaman yang tidak baik kepadanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia memberitahu saya bahawa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang boleh dipercayai telah berakhir. dia menghantar saya nombor telefonnya dan saya menghubunginya untuk memastikan kerana saya tidak mahu kehilangan wang lagi. dia bercakap dengan saya dan berkata saya perlu menghubungi butiran syarikat tempat Puan MARIA ALEXANDER bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa berlengah-lengah dan saya mesti cuba berkongsi berita baik saya supaya orang lain dapat diselamatkan daripada pemberi pinjaman yang buruk.

    Jadi saya menghubungi Puan MARIA ALEXANDER melalui email: ( mariaalexander818@gmail.com ) DAN whatsapp : (+1 254-276-8402 ) yang saya hubungi.

    Selepas saya menghubungi Puan MARIA ALEXANDER , saya diminta untuk mengemukakan segala yang diperlukan daripada saya sebagai peminjam dan selepas beberapa ketika, pinjaman itu diluluskan untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa sebarang kelewatan atau sebarang bentuk tekanan.

    Jadi, saya menambah maklumat peribadi saya untuk sesiapa yang mencari pemberi pinjaman yang boleh dipercayai untuk menghubungi saya dan saya bersedia membantu anda kerana saya mahu orang lain diselamatkan daripada pemberi pinjaman yang tidak baik. ( batrisyiaimran4@gmail.com )

    Saya berdoa agar Tuhan memberi orang yang memerlukan pinjaman untuk melihat kisah saya supaya mereka dapat diselamatkan apabila saya diselamatkan. Saya sentiasa bersedia untuk menghulurkan bantuan kepada sesiapa yang memerlukan, jadi hubungi saya pada bila-bila masa kerana saya tidak membuat orang saya jatuh ke tangan pencuri!!! , saya mendapat pinjaman tahun ini 2022....kegembiraan masih mengalir di hati saya. semoga ALLAH merahmati Puan MARIA ALEXANDER

    ReplyDelete
  26. Terima kasih kepada Encik Anderson Carl kerana membantu dengan keuntungan saya dan membolehkan pengeluaran kelima saya. Saya di sini untuk berkongsi peluang mengubah hidup yang menakjubkan dengan anda. ia dipanggil pilihan perdagangan Bitcoin / Forex. ia adalah perniagaan yang sangat menguntungkan yang boleh menjana pendapatan anda sebanyak $2,570 dalam seminggu daripada pelaburan awal hanya $200. Saya adalah bukti hidup peluang perniagaan yang hebat ini. Jika sesiapa berminat untuk berdagang dengan bitcoin atau mana-mana mata wang kripto dan mahukan perdagangan yang berjaya tanpa kalah, beritahu Encik Anderson Carl sekarang di Whatsapp: +1(252)285-2093
    E-mel: andersoncarlassettrade@gmail.com

    ReplyDelete
  27. Saya husain dengan nama. dari Mesir Saya tinggal di AS, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati karena ada scammer di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tertekan secara finansial, dan karena keputusasaan saya, saya ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke seorang wanita pemberi pinjaman yang sangat andal yang takut akan Tuhan, yang disebut Lembaga Kredit Pinjaman yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar $115, 000 dolar di bawah 72 jam perbankan tanpa stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, hubungi dia melalui email: loancreditinstitutions00@gmail.com
    Whatsapp: +393512114999 Saya menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman karena neraka yang saya lewati di tangan pemberi pinjaman palsu itu. Dan saya tidak ingin bahkan musuh saya melewati neraka seperti yang saya lewati di tangan pemberi pinjaman online palsu itu, saya juga ingin Anda membantu saya menyampaikan informasi ini kepada orang lain yang juga membutuhkan pinjaman begitu Anda juga telah menerima pinjaman Anda dari lembaga kredit pinjaman, . Tuhan memberkati pinjaman Lembaga Kredit.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Post